Τα παιδιά της Β΄ IMG_20151103_120930360τάξης και φέτος μιλάνε για τις σχέσεις και τα προβλήματα που προκύπτουν μεταξύ των παιδιών, τόσο στο σχολείο όσο και στο εξωσχολικό περιβάλλον. Αφορμή της συζήτησης ήταν ένα κείμενο που άγγιξε πολύ τα παιδιά, το « Η Αλφαβήτα δίχως ρο», της Πέπης Δαράκη.
Η ηρωίδα, η Κατερίνα, είναι ένα κορίτσι με προβλήματα στην άρθρωση του λόγου, γι? αυτό αντιμετωπίζει καθημερινά το χλευασμό που σιγά σιγά μετατρέπεται σε φόβο που φωλιάζει μέσα στην μικρή παιδική ψυχή της.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-B106/672/4468,20085/

Μιλήσαμε πολύ και προβληματιστήκαμε για την κατάσταση της πρωταγωνίστριας.
Καταλάβαμε ότι τα επιθετικά λόγια που λέμε έχουν δύναμη και προκαλούν αρνητικά αποτελέσματα.
Έτσι αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση και να ευαισθητοποιηθούμε , για να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τη ζωή, μέσα και έξω από το σχολείο.
Πρώτα απ? όλα φροντίσαμε να «ζήσουμε» μια τέτοια εμπειρία μέσα από έναν φανταστικό πρόσωπο, τον χάρτινο « Αλέξη» .
Σχηματίσαμε το περίγραμμά του και του «φωνάξαμε» (γράψαμε) τις προσβολές που έπεσαν στην αντίληψή μας. Μετά μιλήσαμε για τα συναισθήματα που το προξένησαν και για τον τρόπο που πιθανόν να αντιδρούσε. Έπειτα τα απεικονίσαμε στο πρόσωπό του, ζωγραφίζοντας δάκρυα. Τέλος τον τσαλακώσαμε , για να αναπαραστήσουμε πώς τσαλακώνονται τα συναισθήματά του, όταν δεν τον σέβονται. Προσπαθήσαμε να τον επαναφέρουμε, αλλά δεν ήταν δυνατό, γιατί το «κακό» είχε συμβεί.
Στη συζήτηση που είχαμε τα παιδιά είπαν, ότι αυτός ο Αλέξης στεναχωριέται από τις «κακές» λέξεις.
Μετά αποφασίσαμε να κάνουμε το αντίθετο σενάριο. Δηλαδή πώς μπορεί ο «Αλέξης» να είναι χαρούμενος.
Πάλι φτιάξαμε το περίγραμμά του και φανταστήκαμε όλοι μια καλή του πλευρά, ένα ταλέντο του. Μετά του είπαμε όλα τα θετικά στοιχεία του (γράψαμε), γιατί είναι σημαντικό να μάθουμε να λέμε στους άλλους κάτι θετικό.
Συζητώντας για την θετική επίδραση, τα παιδιά -χαμογελαστά τώρα- είπαν ότι τώρα σίγουρα ο Αλέξης θα είναι χαρούμενος, γι? αυτό του ζωγράφισαν ένα φαρδύ χαμόγελο και δυο κόκκινα μάγουλα. Αυτός ο Αλέξης δε θα «τσαλακωθεί» γιατί είναι ήρεμος και ικανοποιημένος.
Αυτή η βιωματική προσέγγιση με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών, κατάφερε πολλά μέσα σε μικρό χρόνο.
Τις επόμενες μέρες η συζήτηση συνεχίστηκε και μιλήσαμε με παραδείγματα για τη διαφορά ενός απλού λεκτικού διαπλεκτισμού από τη συστηματική λεκτική επίθεση και εκφοβισμό.
Με παραδείγματα επίσης δώσαμε οδηγίες αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων.
Η μικρή Κατερίνα της ιστορίας και ο χάρτινος « Αλέξης» τώρα ξέρουν πότε μαλώνουν με κάποιον ή αν δέχονται συστηματική λεκτική επίθεση.
Τους το μάθανε οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης?

 

[flgallery id=18 /]

Μιλάμε για τη δύναμη των λέξεων